Persbericht oprichting Stichting O.P.S.I.

Voorvechters Essure-problematiek bundelen stem in nieuwe Stichting O.P.S.I

EDE, 10 oktober 2016- Om de vele vrouwen van de extreem groeiende Facebookgroep ‘Essure Problemen Nederland’ een officiële stem te geven, is op 7 oktober 2016 de Stichting O.P.S.I opgericht. De naam van de stichting staat voor Ondersteuning, Problemen Sterilisatie, Informatie. O.P.S.I richt zich op een betere registratie van alle Essure-klachten, een goed afgestemde ondersteuning van de slachtoffers en een brede informatievoorziening. Dit geldt zowel voor vrouwen die de sterilisatiemethode Essure al hebben ondergaan, als voor iedereen die meer informatie wil hebben.

Gehoord, begrepen en serieus worden genomen. Vanuit dit standpunt vertegenwoordigd Stichting O.P.S.I de vrouwen die zich bij de stichting hebben aangesloten of gaan aansluiten. Het betreft hier vrouwen die uiteenlopende en serieuze, maar nog lang niet altijd officieel erkende, gezondheidsproblematieken ervaren, veroorzaakt door de Essure-implantaten die bij de sterilisatie in de eileiders worden geplaatst. Met Stichting O.P.S.I is er nu een vertegenwoordigende stem die zich inzet tégen de Essure-methode en vóór de alle (toekomstige) slachtoffers.

Drijvende kracht

De drijvende kracht achter Stichting O.P.S.I is Francesca Bagchus, Essure-slachtoffer van het eerste uur en oprichtster van ‘Essure Problemen Nederland’. Zij dient als vraagbaak voor vrouwen uit Nederland. “In de Nederlandse medische wereld was niets bekend over de ernstige bijwerkingen van deze nog jonge sterilisatiemethode. Hierdoor werd ik nergens serieus genomen omtrent mijn klachten. Ik ben daarom zelf op onderzoek gegaan en uiteindelijk na een aantal jaren op de Amerikaanse Facebookgroep ‘Essure Problems’ gestuit. Met al die informatie ben ik aan de slag gegaan, omdat ik mij  meteen realiseerde dat er veel meer Essure-slachtoffers in Nederland moesten zijn. En die waren er ook, want alle Nederlandse vrouwen die zich bij de Amerikaanse groep aanmeldden, werden naar mij doorverwezen omdat het daar bekend was dat ik al een verwijderingsoperatie had gehad.”

Vuist van de E-sisters

Stichting O.P.S.I is de spreekwoordelijke vuist van de E-sisters, zoals de vrouwen zich op de Facebookgroep Essure Problemen Nederland, elkaar noemen. “We helpen elkaar waar het kan en houden in de gaten wat er elders gebeurt. Er is namelijk nog teveel onbegrip en gebrek aan kennis en erkenning in de medische wereld omtrent de Essure en de bijbehorende klachten. Juiste informatie is daarom cruciaal. Vanuit Stichting O.P.S.I hebben al deze vrouwen nu een officiële, rechtsgeldige stem. Het laatste woord omtrent de Essure is namelijk nog lang niet gezegd. Het is ons doel om de juiste informatie rondom de problematiek van Essure in Nederland naar buiten te krijgen, zodat er geen toekomstige slachtoffers meer komen en beter geïnformeerd zijn en de huidige slachtoffers hun leven weer terug krijgen.”

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor aanvullende informatie, kunt u contact opnemen met:

Stichting O.P.S.I.

Francesca Bagchus

E-mail: stichting.opsi@gmail.com

Web: www.essureproblemen.info

Over de Essure-sterilisatiemethode

De Essure®-sterilisatiemethode is een behandeling waarbij de eileiders worden afgesloten door het onverdoofd, vaginaal inbrengen van kleine implantaten, ook wel veertjes genoemd. Deze veertjes veroorzaken een ontstekingsreactie waardoor de eileiders in drie maanden tijd door littekenweefsel dichtgroeien. Na deze drie maanden volgt een controle. De sterilisatie is definitief en wordt poliklinisch uitgevoerd.

Over de Facebookpagina en website Essure Problemen Nederland

Essure problemen Nederland is voor vrouwen die Essure hebben laten plaatsen en rondlopen met allerlei onverklaarbare klachten, voor vrouwen die bij hun eigen arts geen gehoor vinden over deze klachten, voor vrouwen die Essure graag willen verwijderen, voor vrouwen die overwegen Essure te plaatsen en natuurlijk voor de partners van vrouwen met Essure. Naast het beantwoorden van vragen, bieden van steun en uitwisselen van ervaringen van en door lotgenoten,  wordt er achter de schermen hard gewerkt op zoek naar nationaal en medisch meer erkenning en begrip omtrent de klachten die kunnen ontstaan na plaatsing van de Essure. Er is contact opgebouwd met artsen en met brancheorganisatie NVOG.